Pada masa yang sama, daripada
laporan yang dikongsikan oleh ADMA ini, ia memperlihatkan pembelanjaan
atas-talian yang dilakukan oleh para pengguna di Asia Pasifik sahaja telah
mencapai US$24.8 billion pada tahun 2011 yang lepas. Angka ini semestinya akan
terus meningkat dengan kerajaan Malaysia sendiri yang terus memfokuskan dalam
meningkatkan industri ICT tempatan, disamping beberapa program baru seperti
DigitalMalaysia dan sebagainya.
Baru-baru ini, ia juga turut sama
kelihatan pelbagai bentuk pemasaran dilakukan oleh pelbagai agensi, termasuk
oleh kerajaan sendiri, sekaligus memperlihatkan internet kini turut sama
memainkan peranan penting, malah boleh dikatakan lebih berkuasa daripada media
massa. Perkara ini dikukuhkan lagi dengan sesiapa sahaja boleh meluahkan suara
mereka melalui pelbagai laman sosial, termasuk Facebook, Google+ dan juga
Twitter.
Disamping itu, ADMA juga turut berkongsi data memperlihatkan Malaysia menduduki tangga ke-53 daripada negara-negara
lain seluruh dunia dari
segi kelajuan internet.
Nota kaki : Malaysia perlu memikirkan cara untuk mengurangkan kos perbelanjaan
untuk layari internet terhadap syarikat seperti Telekom, dan telco (Maxis,
Digi, Celcom, Unifi) dan lain-lain.Di
samping itu emua syarikat perlu meningkatkan lagi kapasiti kelajuan internet
mereka seperti 4G atau meluaskan lagi liputan rangkaian UNIFI bagi memberi
pengguna menikmati capaian internet berkelajuan tinggi terutama di luar bandar. Kadar
bayaran bulanan haruslah kompetitif dengan kelajuan internet dunia.
No comments:
Post a Comment